Klubregler for Roskilde Bridgeklub
§ 1: Formål:
– at sikre god tone og orden mellem spillerne under turneringsafvikling
– at hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner
– at hjælpe turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet.
§ 2: Sæsonstart:
Sæsonstart er den første hverdag i september. Sæsonen slutter sidste hverdag i april.
Der spilles efter den udarbejdede spilleplan – undtagen i skolernes efterårs- og vinterferie (ugerne 42 og 8) samt helligdage.
Der fremlægges et program over sæsonens turneringer, som lægges på klubbens hjemmeside.
Evt. ændringer i programmet vil blive meddelt på en spilleaften og på klubbens hjemmeside.
§ 3: Klublokaler:
Bestyrelsen fastsætter en turnusordning mht. kaffebrygning, opstilling og afrydning af bordene m.m. i forbindelse med de enkelte spilleaftener og evt. i forbindelse med særarrangementer – evt. i festlokalet.
§ 4: Turneringsafvikling:
Turneringslederne har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer.
Turneringerne afvikles efter reglerne i den danske udgave af “Love for turneringsbridge 2017” med senere ændringer, og DBF´s supplementsbestemmelser vedrørende pauser, alert, stop m.v. Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og det skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp. Manglende overholdelse kan medføre sanktion.
Der er afsat 7 minutter pr. spil samt et minut til rundeskift.
Der gives signal 5 minutter før rundeskift og ved rundeskift.
Er tiden udløbet og der stadig er ikke spillede kort på bordet, annulleres spillet og registreres som ikke spillet.
Der anvendes Bridgemate under alle turneringer i klubbens regi.
Stopkort er ikke en melding, men kan blive en ubeføjet oplysning.
Et kort er spillet, når det er fjernet fra hånden, og bare én spiller ved bordet har set billedsiden.
Et kort er strafkort, når det er tabt eller på anden utilsigtet måde har vist billedsiden.
§ 5: Opførsel og etikette:
En spiller bør altid være høflig og undlade enhver form for mishagsytring samt opføre sig korrekt.
En spiller bør afholde sig fra at komme med uvedkommende bemærkninger under meldeforløbet og spillet, såsom at tilkendegive billigelse eller misbilligelse af en melding, et ud- eller tilspil.
Enhver samtale der vedrører forrige spil skal ophøre fra det tidspunkt makker eller én af modstanderne har taget kort ud af mappen til næste spil.
Altså, der forventes god opførsel og etikette før, under og efter spillet.
§ 6: Turneringslederen:
Turneringslederen skal altid tilkaldes ved enhver uregelmæssighed eller fejl i proceduren.
Tilkaldelsen skal ske stilfærdig, da det er en naturlig del af turneringens afvikling.
Der må ikke meldes eller spilles videre før turneringslederen har truffet en afgørelse.
Afgørelsen kan efter at turneringen er slut, indklages for klubbens turneringsudvalg, hvis man er uenig i afgørelsen. Hvis turneringsledelsen bliver orienteret om en tydelig fejlindtastning, kan dette rettes indtil dagen før næste turneringsdag, dvs. til og med 6. dagen efter sidste turneringsdag, hvis begge involverede par er enige deri.
§ 7: Substitutter:
Det påhviler ethvert aktivt medlem – selv at skaffe substitut, hvis man er forhindret i at møde på en spilleaften. Klubbens hjemmeside indeholder liste med substitutter.
Af hensyn til mesterpoint påhviler det substitutten inden spillet at orientere turneringslederen om sit navn og hvem man spiller for.
Spilleren eller parret, der sender substitut(er) skal betale 10 kr. for hvert substitut til kaffekassen, hvis man ikke selv har betalt for en sæson.
§ 8: Præmier:
Ingen spiller er berettiget til præmier medmindre spilleren selv har deltaget i mindst halvdelen af en turneringsrunde.
§ 9: Justeret score:
I par turnering med én substitut – foretages ingen justering.
Hvis begge spillere i ét par er substitueret og der spilles til over middel – justeres scoren til middel.
I holdturneringer foretages ingen justeringer.
Der henvises i øvrigt til Danmarks Bridgeforbunds turneringsreglement vedr. justeret score og ligestilling.
§ 10: Almindelige ordensregler:
Det påhviler medlemmerne at behandle klubbens materiel skånsomt – specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne.
Tilsvarende bør det undgås at bøje spillekortene unødigt.
(Disse klubregler udarbejdes alene af den siddende bestyrelse)